Udržitelná móda

Zastánce udržitelné módy děsí fast fashion a s ní spojené znečištování. Před rokem 2000 se v módní branži problematikou udržitelnosti nikdo moc nezabýval, dnes snad všechny značky pracují na tom, aby byly zákazníky vnímány jako zelené a udržitelné. Současně přibývá návrhářů a značek, které chtějí a dokáží vidět širší souvislosti a na této planetě skutečně záleží.

V roce 2021 je udržitelnost téma číslo jedna snad pro všechny velké módní značky. Udržitelností se nějak zaobírají i eshopy s módou aspoň v rámci marketingu a distribuce. Chovat se udržitelně znamená neplýtvat zdroji, vytvářet co nejméně odpadu, mít minimální uhlíkovou stopu a nevyrábět oblečení, které můžete po jednom vyprání hodit do koše.

Who made my Clothes. Poster od Fashion Revolution

Who made my Clothes. Poster k zamyšlení od Fashion Revolution. Zdroj: Fashionrevolution.org

Pod udržitelnou módu patří

  • Udržitelné materiály, jejich výroba neznečišťuje životní prostředí, nespotřebovává velké množství vody, není spojena s týráním a zabíjením zvířat a podobně.
  • Slow fashion, tedy kvalitní oblečení, obuv a doplňky, které se dobře nosí, dlouho vydrží a nejsou trendy jen jednu sezónu.
  • Zero waste fashion, zero waste modely vznikají ze zbytků látek, jsou designéři, kteří se zabývají přímo recyklací a upcyklací textilních materiálů, látky zpracovávají do posledního možného kousku a co už nelze zpracovat posílají třeba dětem na výtvarnou výchovu.
  • Lokální produkce, taková, která nezatěžuje životní prostředí dlouhými transporty výrobků nebo materiálů a nevyužívá levnou pracovní sílu v rozvojových zemích.
  • Upcycling, upcyklovaná móda je starší oblečení a materiály přešité na aktuální módní kousky.
  • Používání lokálních materiálů také méně zatěžuje životní prostředí
  • Sdílení a půjčování oblečení a doplňků, které si sami vezmeme na sebe jednou za uherský rok.
  • Nakupování oblečení a doplňků v second handech.
  • Darování oblečení na charitu.
  • Výrova oblečení z recyklovaných materiálů, například pet lahví.

Fashion Revolution

Fashion Revolution je nezisková organizace, která každoročně pořádá Fashion Revolution Week který se koná každý rok v týdnu kolem 24. dubna. Je to na výročí kolapsu textilní továrny Rana Plaza v Bangladéši v roce 2013. V továrně pracovalo na 5.000 lidí, když se celá budova zřítila. Zemřelo 1000 lidí. Ukázalo se, že velké globální módních značek tu nechávaly šít své oblečení.

Mohlo by Vás zajímat