Narozdíl od haute couture jsou kolekce pret-a-porter, neboli ready-to-wear, určené ke každodennímu nošení do práce, na sport nebo do divadla. Modely se nešijí exkluzivně pro jednoho konkrétního klienta. Ready-to-wear oblečení by mělo být pohodlné a praktické, nemělo by vás omezovat v pohybu.
Hotové oblečení z pret-a-porter kolekcí se dá koupit v běžných konfekčních velikostech v brandových buticích, obchodních domech a na internetu. Ceny by měly být dostupné pro příslušníky střední třídy. Marketingová oddělení značek pracují víc na propagaci ready-to-wear kolekcí než těch haute couture.
Ready to wear oblečení značky Prada
Jako jedna z mála luxusních značek, dělá Prada pod velením Miuccii Prady jen ready-to-wear kolekce. Chce navrhovat šaty, které jsou funkční, dají dobře nosit, ve kterých ideálně můžete dělat všechno, na co si vzpomenete.
Moherové kalhoty na obrázku níže z ready-to-wear kolekce Prada najdete na oficiálních webových stránkách značky.
Módních přehlídek pret-a-porter je stejně jako těch haute couture, tedy dvě ročně. První předváděná kolekce je určená na jaro a léto, druhá pak na podzim a zimu.
Přehlídky pret-a-porter módy můžete vidět na Fashion Weeku v tradičních městech módy, v Paříži, New Yorku, Londýně a Milánu, ale také v nově etablovaných městech módy jako jsou Tokyo, Soul, Berlín nebo Amsterodam. Na ready-to-wear přehlídkách představují nové kolekce jak známé a zaběhnuté značky, tak i nové talenty ze světa módy.
Za zakladatele pret-a-porter módy je považován slavný módní návrhář Pierre Cardin, který ve 23 letech odešel do Paříže a brzy si vybudoval renomé, byl známý pro svůj avantgardní styl a tzv. Space Age design. Během jednoho roku se uchytil jako první asistent tehdejšího kreativního ředitele u Diora, tehdy největšího konkurenta [Coco Chanel]().
Pierre Cardin v roce 1950 založil vlastní módní značku. Brzy na to se nechal slyšel, že muž nebo žena, kteří se obléknou do něčeho z jeho kolekcí, v nich musí vypadat a cítit se dobře i na ulici. Jeho první kolekce, která nesla označení pret-a-porter, spatřila světlo světa roku 1953.
Další kolekce Pret-a-porter módy
Aby se značky a fanoušci módy nenudili mezi dvěmi hlavními kolekcemi roku na jaro-léto a podzim-zimu, jsou ještě další ready-to-wear přehlídky.
Resort Fashion & Cruise Fashion
Ja k název napovídá, jde o oblečení, se kterým v zimě vyrážíme k moři nebo se plavíme zaoceánskou lodí z letoviska do letoviska. Resort fashion a Cruise fashion kolekce bývá v obchodech k dispozici od listopadu do dubna. Patří do kategorie ready-to-wear módy. Jsou určené těm, co i v zimě chtějí nakupovat věci na léto a těm, co v zimě pravidelně cestují za sluncem někam do tropů. Zvlášť pokud cestují do nějakého luxusního resortu, potřebují se na to obléknout.
V minulosti se na dovolenou nelétalo letadlem. Bohatí lidé meli v oblibě rekreační plavby (anglicky i francouzsky Cruise) na velkých luxusních zámořských parnících a lodích. Na lodi i v přímořských letoviscích se setkávali s významnými lidmi a oblečení, které si brali s sebou, podle toho muselo vypadat.
Oblečení spadající do kategorie Resort Fashion a Cruise Fashion nabízí například zznačka Zimmermann, Jacquemus nebo Chanel.
Pre-Fall Fashion
Kolekce označované jako pre-fall jsou kolekce které předcházejí hlavní kolekci na podzim a zimu. Patří do kategorie ready-to-wear módy. Oblečení z pre-fall kolekcí bývá v obchodech k dispozici od července. Je to taková móda na babí léto a začátek podzimu.
Mohlo by vás zajímat
- Dámské tenisky a sneakers, které vynikají jednoduchostí a čistým designem nebo originální kombinací materiálů, tvarů a vzorů.
- Jean Paul Gaultier je nadaný, odvážný a přející, ve světě Haute Couture takových není mnoho
- Obchodní dům a eshop Mytheresa nabízí tradiční nakupování luxusu
- Mezinárodní eshop s módou SSENCE nabízí klasiku i avantgardu